tisdag 8 mars 2016

Lätt vikt-igt

Så satans trist med doping och jag avskyr de som har fingret i syltburken men jag börjar allvarligt fundera i frågan. Sjarapova är senaste offret i Meldonium frågan och nu börjar jag undra hur satans svårt det är att hålla koll eller det är medvetet. Hon har tydligen tagit en medicin i 10 års tid och en substans i den som blivit förbjuden vid årsskiftet har hennes stab inte reagerat på. Nu är jag inte den som ska försvara Maria men om hon tagit detta för hälsoproblem så borde det ju finnas en historik och hon borde rimligt frias helt. Jag gör en direkt jämförelse med skidåkare och deras astmapreparat. Dessa ger alltså bara effekt på en asmatisk person som kan tävla på lika villkor som en frisk, men samtidigt får en frisk åkare inte ta substansen för att den är prestationshöjande. Jag förstår inte logiken i det resonemanget och jag förstår inte resonemanget med Meldonium och Sjarapova heller. Men vänder man på astma och skidåkare så kan man ju hävda att medicinen är prestationshöjande för asmatikerna, annars hade dom ju inte behövt den, då är det ju kanske rimligare säga tyvärr du har astma, välj en annan sport som du klarar av. Man kan ju göra en ytterligare utsvävning och säga att en kort kille i ungdomsåren vill spela basket så har han då rätt ta tillväxthormon för att bli större för att kunna tävla på lika villkor. Ekvationen för kinesisk rättvisa är extrem trixig att reda ut. Men jag börjar mer och mer förstå varför idrottare håller vikten så bra och där citerar jag Johanna Larsson.

– De flesta på touren är så klart oroliga för vad de stoppar i sig. Jag går ofta och tänker på det. Men om jag är osäker så väljer jag att inte ta det, för det är alltid upp till en själv vad man stoppar i sig. Det slutar nästan med att det enda man kan vara säker på är en pastasallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar