lördag 1 mars 2014

Skillnad på tränad och otränad

Det vet ju alla att det är skillnad, stor skillnad, men varför det är som jag snart beskriver kan då inte jag förklara.
Även fastän undertecknad inte är vindsnabb som en del av er andra cykeltokar så kan jag mig tycka att kondisen nog är bättre än säkert 99% av befolkningen. Men att gå i en trapp i ett hotell det är jobbigt medans de normaltränade går obehindrat. Ju mer tränad jag är ju mer flåsig blir jag vid typ trappuppgång ouppvärmd, alltså inte så man står och tokflåsar, men man blir som lite jobbigt trött ett par andetag innan syranivån blivit normal igen medans de normaltränade inte tycker det är jobbigt alls. Men sen kan jag gå upp och ner i den där trappan tills jag blir less medans de otränade ger upp efter ett par gånger. Fattar inte vad detta fenomen beror på, men det man inte förstår får man helt enkelt lämna, som min kära morbror brukar säga.

1 kommentar:

  1. Roligt att du skriver detta. Det här är ett fenomen jag funderat på under många år. När jag går i trappor ouppvärmd känns det som att jag kanske skulle klara att cykla i en kvart i en fart av max 20 km/h. Jag förstår inte heller hur det hänger ihop, så hittar du svaret - hör av dig.

    SvaraRadera