torsdag 23 januari 2014

FB 365

Nu har det gått ett år drygt och då kan det vara på sin plats med en eftertänksam utvärdering av sociala mediet Facebook.
Har det blivit som jag trodde, nej inte alls. Hade det kunnat bli som jag trodde, jo absolut och ännu värre.

Tanken i första hand var ju hålla det på låg nivå, helst inte bli vän med nån förutom mina närmaste. Men det funkade ju inte, då föll ju syftet på eget grepp. Försökt hålla det på rimlig nivå och den rimliga nivån är just nu 37 "vänner". De främsta syftet var ju cyklingen och hålla sig uppdaterad i den kretsen och för att det skulle funka så fick man ju krypa till korset och lägga till några vänner som man egentligen i ordets bemärkelse inte är vänner med på riktigt, inte som Molgan men åt det hållet.
Det jag dock skurit hårt i är de "vänner" som man inte heller är vänner med eller vänners vänner och deras vänner. Såsom gamla skolkamrater, arbetskollegor och allt möjligt annat "bråte" som bara skulle ta upp min värdefulla tid. Fått en massa "vän"förfrågningar som jag inte lagt till eller skyndat långsamt med att lägga till. Hoppas ni inte tar illa upp, jag gör då inte det :-) men det här får inte eskalera till värsta lavinen, utan det får bli en liten egenrullad snögubbe som jag kan hålla styr på utan att bli ostrukturerat knäpp på kuppen.
Det finns dock problem, stora problem. Det är som att spontan gå in på Claes Ohlssons och tro att man inte behöver nått. Tacka fan för att man går ut därifrån med nått som man strax innan inte alls tänkt på, bara för att det fanns där, ett behov uppstod utan att man visste det innan. Som idag, då fick jag se (letade inte aktivt) att Polisen Piteå Älvdal hade en egen sida, visst absolut, det kan ju vara intressant och få lite information från dom emellanåt, men behövde jag det innan jag visste att den fanns, nä inte direkt, svårt att sålla, absolut. Svenskar på Mallorca, kul med lite info därifrån, nått jag egentligen behöver, nä inte troligt. Roberto Vacci, Orbea, Cycling news, Älvsbydebatten, köp och sälj Älvsbyn, tomtar och troll, fan och hans moster, ja ALLT finns, i princip allt. Men hur i fanken ska NÅN kunna sålla i detta och förstå ett egentligt behov innan behovet uppstod. Sen är ju förmågan att veta om nått finns eller inte eller om man tycker att det skulle finnas, för man kan ju inte veta om att t.ex.. polisen i Piteå har en sida om man inte har ett syfte att söka efter just det. Jag tror strukturerade personer har det svårare än ostrukturerade personer, för struktur det är det ont om i Marks värld.

De påstås (läst i typ Illustrerad vetenskap) att vi moderna människor får lika många inputs till vår hjärna på en knapp dag som de fick under en hel livstid under medeltiden. Finns det nån gräns, jo förmodligen och säkert har en del (läs utbrända) passerat den gränsen och sen har vi det där med tidstjuv, man kan lätt prioritera dit FB före mycket om man inte aktivt tänker efter, eller som jag tycker det borde heta "tänka före". En liten tidstjänare är dock att ta det i samband med toabesök, undras om det är därför Folksams drulle sammanställning på mobiltelefoner i toalettstol ökat :-)

Nåväl nu skall jag inte orda så mycket mer och avslutar med att svara på frågan om FB är nått att ha egentligen. Ja jo, ungefär som allt annat man egentligen inte behöver, men ändå är bra att ha. Det går inte in så mycket under Maslows teori, men ändock helt ok att ha och ett bra hjälpmedel, men tänk före innan annars kan det lätt, mycket lätt, extremt lätt eskalera...
Förövrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar