torsdag 18 juli 2013

w(h)att??

Blir inte klok på det här med watt. Nu har jag utrett det här med att olika effektmätare visar olika, och att olika datorer tar emot olika och till och med likadana effektmätare och datorer kan visa olika. Jämför man bara med sig själv så blir det nog ganska rätt, så rätt som det möjligt kan bli.
MEN, nu har jag kollat vad man sparar för eftervärlden, dvs de värden man för över från sin garmin till nått listigt träningsprogram för att eventuellt grotta ner sig i en regnig dag. I min värd så skall ju bara värdena från min garmin transporteras över och blir som det var i cykeldatorn helt enkelt. MEN så blir det tydligen inte.
Jag provade föra över gårdagens pass och det är till, Polar ProTrainer5, PowerAgent, och SportsTrack, ingen visar att jag cyklat med likadan effekt som jag cyklade på/med i verkligheten, vi tar en intervall som ett exempel

* Polar ProTrainer - 409w, 151bmp, 34,3 km/h, tid 1,00,7, kadens 86
* PowerAgent - 415w, , 152bmp, 36,5 km/h, tid 00,58, kadens 87
* SportsTrack - 404,3w, 151bmp, 34,9 km/h, tid 1,00,6, kadens 83,9

Sen då jag skulle skriva in värdena direkt från min garmin historik så visade sig att den inte sparat historik från Juni 2012 och till nu. Nog för att jag tränat lite men inte såå lite. Men med en liten firmware uppdatering så hips vips så var all historik på plats. Magic!!
Så här är facit till ovanstående fel...

Garmin 800 - 413w, 151bmp, 34,9 km/h, tid 1,00,66, kadens 86

Väldigt likt Sportstrack värden, förutom då just effekten (och kadensen), suck. Jag säger som Thomas DiLeva. Vem ska jag tro på!!?

Sista jobbpasset idag, semester imorrn, skönt!


7 kommentarer:

  1. Om du kan läsa in rå datan från din garmin(FIT) så borde det bli samma på alla program. Visst att de troligen tolkar samma data olika.
    Men jag har en känsla av att TCX-filer som flera program använder sig av inte innehåller all data. Datan är redan tolkad/komprimerad av garmin.

    På samma sätt som JPG är sämre än TIF osv.

    ännu ett program du kan testa golden cheetah. bra men lite bökigt gratis program som bäst lämpar sig att tolka watt med...

    /KW

    SvaraRadera
  2. n Bra förklarat Kent, och förmodligen dessutom tyvärr helt rätt. Blir ju tämligen meningslöst att spara nått för att kolla på efteråt och ha detta som stöd för framtida bruk
    Ta exemplet som jag körde intervall på 413w, sen om jag då ska köra en likadan och vill gå tillbaka för att veta ett lämpligt utgångsvärde till nästa pass och läser då 404. Sen då jag kör på 404 och för över 404 så blir det ju ännu lägre i programmet, typ 396. Det blir en oändlig spiral neråt. Trist värdefel.
    Man får helt enkelt göra oldschool att anteckna. Värdelöst i dagens tekniksamhälle är min dom

    SvaraRadera
  3. Hörni pojkar, varför använder ni inte WKO+ och Trainingpeaks, beprövat och fungerar utmärkt, dessutom sparas filerna online, vilket kan vara trevligt vid en ev datakrasch.
    /Fredrik

    SvaraRadera
  4. Nja Fredrik, är skeptiskt till att betala en massa pengar för att föra dagbok som jag ändå inte gör kontinuerligt. Var bara mest förbryllad över hur data kan tolkas

    SvaraRadera
  5. Med tanke på hur mkt pengar du/ni/vi lägger ut på cyklar och diverse elektronik så är det nog väl spenderade pengar om man vill ha ETT program för effektmätning som fungerar.
    /FR

    SvaraRadera
  6. Fredrik du har helt rätt, dock så tror jag att dessa program tolkar på sitt sätt ändå och det är inte 100% rätt det heller, speciellt inte då jag har Kents förklaring. Sen använder då jag dess program helt i onödan, analyserar knappast något, det enda jag vill veta är vilken effekt och puls jag körde på senast, så ett anteckningsblock och en penna fyller mitt syfte till 100% :-)

    SvaraRadera
  7. Märkligt. Kollade filen från i går och på intervallerna stämmer mitt SportTracks exakt mot historiken i 810:an. Däremot på totalen diffar det då jag har ST inställt på att inte inkludera stoppad tid i totalen.

    SvaraRadera