torsdag 23 maj 2013

Säker i trafiken

Finns många sätt att vara säker i trafiken då man kör bil. Man kan välja en säker bil till att börja med, de flesta nya bilar är rätt krockvänliga och har alla de finesser som gör en mycket tryggare än i en gammal rostig Opel från -79.
Men hur man än vänder och vrider på det så är det föraren som är den farliga delen i hela härligheten. Finns många självklara saker som man inte skall göra i sammanhang med bilkörning, allt från att inte köra onykter till att undvika fippla med telefonen. Att använda bilbälte tycker jag är en självklarhet, men tyvärr inte för alla. Men men bortser man från dessa normala punkter som trafiksäkerhetsverket trycker på så har jag två jägartips för att göra säkerheten än mer till perfektion.

1. Om man känner sig trött då man kör bil, tugga tuggummi. Har man ett tuggummi i munnen så går det förbannat inte låta bli att tugga, och tuggar man så är det tämligen riskfritt att man somnar.

2. Att köra för fort ökar olycksrisken, för att motverka detta lyssna på en ljudbok, helst en riktigt bra. Finns inget bättre än för att hålla nere farten, personligen kör jag bara saktare och saktare ju bättre boken är, allt för att hinna höra "lite till". Numera ligger jag på typ 85 km/h i min jobbpendling, bara för att höra nån minut extra. Att det dessutom är bra ur miljöhänseende är också ett plus.

1 kommentar:

  1. Det är väl olika för alla, men den här gången håller jag inte riktigt med. Tugga på nåt = absolut, men inte tuggummi. Ett toy kan man så lätt sluta tugga på. Jag tycker morötter eller helst sura godisar funkar bättre. Morötter låter högt och en riktig suring så piggnar man till av bara chocken :)
    Ljudbok funkar inte alls på mig. Då slutar jag helt koncentrera mig på vägen och kan komma på nån kilometer senare hur jag hamnat där redan. Eller så fokuserar jag på vägen och glömmer lyssna. Men det kanske är nåt man lär sig. Jag lyssnar hellre på Morgonpasset podradio :)

    SvaraRadera