torsdag 14 mars 2013

Utvärdering 1.0 StagePower vs. PowerTap


Test två avklarat, och precis som Fredrik nämnde så blir det ju ett bra träningspass med att testa prylarna då man inte tänker lika hårt på att man blir trött.

Förutsättningarna.
- Cykeln har stått i garaget hela dagen så StagePower veven, PowerTap bakhjulet och Trainern (Fortius) har definitivt  samma temperatur.
- La till en sida på Christians Garmin och la in samma informationsfönster som jag har på min egen, med alla möjliga varianter av effekt.
- Kalibrerade båda effektmätarna mot varsin Garmin 800, en blå (Christians) fick PT och en Vit (min) fick SP
- Trainern kalibrerade jag inte, den fick gå på samma kalibrering sen förrgår (den stämmer likafullt inte)
- Värmde upp prylarna ett par minuter bara för att se så allt fungerade rätt och riktigt
- Startade passet

Nåväl här kommer resultaten

                Trainer                      PowerTap                   StagePower                    Anmärkning   
15 min     100w                         116w                          106w    
4 min       330w                         320w                          326w
4 min       100w                         112w                          101w
4 min       330w                         322w                          316w
4 min       100w                         112w                          102w
4 min       330w                         314w                          303w
4 min       100w                         109w                          95w
4 min       330w                         307w                          302w                               Stod upp ca 30sek
4 min       100w                         103w                          91w
8 min       260w                         244w                          238w                              *
4 min       100w                         96w                            93w                                **
1 min       400w                         350w                          365w
1 min       100w                         102w                          99w
1 min       400w                         355w                          351w                              *
1 min       100w                         107w                          101w
1,5 min    400w                         337w                          340w                              * stående
3 min       100w                         95w                            86w
10 min     varierat                      235w                          234w                              ***
5 min       100w                         131w                          122w                              ****

Totalsnitt:  193w                        187w                          180w     
Max :         681w                        913w                          981w
NP effekt:   -                              242w                          239w

* Nollade "varvet" INNAN jag ökade motståndet, övriga värden så ökades motståndet först sen därefter så trycktes en ny varvtid
** Pausade i ca 5-6sek så effektmätarna nollades (så kallade auto-noll)
*** Körde som ett simulerat "cykla ute", varierade effekten hela tiden, växlade kadens och stod och satt omvartannat
**** Körde några max spurter på 10-15 sek

Slutsats:
- SP startar lite fördröjt vid passets start, PT kommer igång på en sekund, medans SP går igång efter ca 4-5sek, har förmodligen försvinnande liten betydelse på ett pass som är normallångt.
- Tycker mig se att SP har tendens till att ligga något högre första 30 sek av intervallerna för att sen vid en minut krypa ner och visa exakt samma som PT, för att sen gå ner och lägga sig stabilt något under PT. Detta gäller fast inställd effekt.
- Vid varierad effekt och kadens, typ som att cykla ute så visar dom exakt lika (se intervall 10 min varierat)
- StagePower tar inte hänsyn till att man trampar "snett" så har man ett naturligt starkare högerben så blir effekten något längre och har man starkare vänster så lär ju effekten bli något högre. Har noll aning om jag själv har någon differens mellan höger och vänster.
- SP verkar visa något lägre än min PT vid fasta typer av intervall.


Är helt klart nöjd med siffrorna, jag gissar att om man skulle jämföra PowerTap med SRM, Quarg eller P2M så skulle skillnaderna också finnas där. Alla tester jag läst har då varit så. Tror till och med om man skulle jämföra två olika PT så skulle det finnas skillnader, dom anger ju 2% av en anledning.
MEN det stora glädjen i det hela är att då man "simulerar" ett linjelopp cykling så visar de exakt lika, i vart fall på den korta 10 minuters testen jag gjorde på slutet. Det är ju helt perfekt då den här effektmätare sitter just på linjecykel och det var också själva tanken med hela köpet. PT kör jag ju med på tempo.
Skall testa ett pass imorgon också, men då blir det helt annorlunda, då kör jag nog nått av de där förinlagda passen i trainern som simulerar en timmes linjecykel körning i varierad terräng, återkommer med siffror...
Godnatt, nu blir det en lång PowerNap

Not. Då jag korrekturläste inlägget så kom jag på att jag borde nämna återigen trainerns oexakthet. På låg effekt är det väl ok. Men det är inte ok att visa 400w medans det är kring 350w...

6 kommentarer:

  1. Det här verkar bli dyrt för mig, pust !!

    SvaraRadera
  2. Det där var ju helt acceptabla siffror. Om inte PT kompenserar för drivlineförlusten (men det kanske den gör) är det ju nästan spot-on. Som du säger är det säkert samma differanser med två effektmätare av samma märke. Vid tillfälle hade jag tänkt testa min P2M mot ett PT. Du verkar för övrigt ha samma diff på trainerwatten som jag har. Ca. 50 watt diffar min också på lite högre effekt.

    SvaraRadera
  3. När du kör korta intervaller (1minut), kanske skillnaden kan förklaras genom att den längre uppstartningstiden som S1 har jämfört med PT, Prova en 2x20 min
    /FR

    SvaraRadera
  4. Glöm min kommentar ovan, såg fel i din tabell, håller med om att siffrorna är helt ok, och att S1 borde funka utmärkt till watt träning på linjecykeln.
    /FR

    SvaraRadera
  5. Christian: Det drabbar ingen fattig!

    Måns: Ja lite på trainern är vanskligt, dels på höga effekter och framförallt efterhand passet går, 100w är 112 i början för att sen 100w är kring 90w...

    Fredrik: Jo uppstartstiden kan ha lite med det att göra vid effekthöjningarna. Har direkt kontakt med Chefen på StagePower (effektmätaren heter inte StageOne numera, utan StagePower), han ville ha datafilerna från Garmin enheterna för att kunna fintrimma med en ny programvara så småningom, med värden från verkliga livet så att säga... 2*20 det blir ju jobbigt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 2x20 är ju aslätt..... på 150 watt i alla fall.
      Jag har samma fenomen som dig med trainern. Jag börjar min uppvärmning på 170-180 watt och då visar Flowen runt 150-160 i början för att, då den blivit varm, visa runt 200.

      Radera