onsdag 13 mars 2013

Utvärdering 0.9 StagePower vs. PowerTap

Blev lite nyfiken efter kvällens badminton med grabbarna, så jag begav mig raskt in i garaget och skruvade lite. Är ju extremt simpelt montera. Tar bedömt 3 minuter inklusive pedalen.Vikten är sagt ska vara 20 gram, jag kontrollvägde båda vevarna och fick det till 12 gram.

Bort med den gamla

183 gram
 
195 gram

och dit med den nya med loggan och pedalen - klart, jo just det batteriet också...

Hade nu inte tillgång till en till Garmin som Christian utlovat jag skulle få låna utav honom, så jag hittade en ANT+ app till Jonas telefon som jag körde PT hjulet mot och Stage One veven mot min 800:a. Ha i åtanke att jag inte satt mig in i appens funktioner så appen hade 30s effekt och på garmin har jag 3sek, kan vara en viss variation där. Vet inte om själva varvmedlet är beroende av hur uppdaterings intervallen är, men jag tror faktiskt det är så för i början på varje intervall så visade Stage veven högre och det beror säkert på att medel på 3s snabbare blir högre än på 30s, eller så svamlar jag bara. Nåväl dessa siffror är vad som finns att tillgå, mer exakt mätning blir nästa pass MED 2st Garmin 800 på styret
Lägg inte nån energi på trainerns effekt, den varierar upp och ner som jag berättat tidigare, men jag körde den i watt mode så jag slipper tänka exakt på kadensen.Jag vilade på 100w watt i några minuter mellan varje test "intervall"

Dagens pass:
Tid                      Fortius trainern                         PowerTap hjulet                      StagePower veven
4 minuter            200w                                         209w                                       212w
4 minuter            250w                                         258w                                       257w
4 minuter            300w                                         295w                                       292w
6 minuter            250w                                         251w                                       244w
9 minuter            varierat                                      217w                                       207w

Tycker inte den visar så pjåkigt ändå, väl innanför felmarginalerna som utlovas, speciellt med de flertalet felkällor med olika mätinstrument som jag hade att tillgå. Skulle även vad intressant att testa två olika PT hjul mot varandra, men det blir ju en omöjlighet om man inte kör traktor dubbelmontage på trainern?!

3 kommentarer:

  1. Kul, verkar vara helt inom felmarginalen, blir kul att se i morgon hur olika/lika dom visar med två Garmin.

    SvaraRadera
  2. Blir intressant att se när du testar den med 2 garmin, kom ihåg att kalibrera vid samma temperatur. Om inte annat så får du bra träningspass när du testar grejorna, vad var priset på Stage one veven?
    /FR

    SvaraRadera
  3. Cristian, jag ringer då jag är på väg hem från piteå vid 19.30 tiden

    Fredrik, Dura-Ace var den dyrare och den kostade 899$, finns från 699$ i andra varianter och med tanke på att dollarn nästan är gratis så blir affären ännu bättre

    SvaraRadera