lördag 29 december 2012

Vatten över huvudet

Satsade dubbelt idag med TVÅ åttor, båda med puls på 85-86%. Den första gick på 270w (lite sämre än förra passet) och den andra - hör och häpna - gick på hela 217w!!!? Hur dålig får man bli egentligen, pulsen låg stadigt på 85-86% och jag var ganska slut i benen och kropp så nog förväntade jag mig gode mycket mer än 217!! Kan man tappa så groteskt på en månad, eller är förkylningen fortfarande i kroppen och spökar? Hur ska jag hinna upp i nån form så man överhuvudtaget kommer upp på toppen på Soller om 5 månader??

7 kommentarer:

  1. 5 mån är lång tid Stefan, du hinner komma i ditt livs form om du tränar rätt ,
    /FR

    SvaraRadera
  2. Går ganska fort att komma tillbaka efter sjukdom, bara man inte får panik och tar i för mkt för att ta igen det man missat.. Så fortsätt att skynda långsammt så är du uppe i nivå igen om ett par veckor.
    //Samuel

    SvaraRadera
  3. Då undrar den novise...om det går ganska fort att ta sig tillbaka vart man var...säg att jag är nu på 230w på 5*8min (gissar lite) och normalt är 290w. Borde det inte gå lika snabbt med rätt träning att att ÖKA lika mycket från normalläget , alltså 290w till 350w?! Eller i vart fall ökning på nått sätt, men det är som om jag och de flesta hamnar i nån form av vinkelvolt och stannar på effekt där kroppen "alltid" har varit, omöjligt at öka på

    SvaraRadera
  4. Nja!!! Att öka från som i ditt exempel 290 till 350 watt är en helt annan sak än att komma tillbaka från 230 till 290 watt!!! En helt annan spelplan!
    För då är vi uppe effektnivåer där kroppen kräver långvarig träning till just dessa nivåer... Jag pratar om mina egna erfarenheter nu! Det gick förhållandevis snabbt att komma till 280 watt för mig, men sen... Har det tagit tid kan jag säga, min nuvarande FTP på 330-340watt har jag kommit till på säg 1,5-2 års planerad träning från just 280watt!!! Å det är ingen lätt träning det :-) Det handlar om grundnivåer och högre nivåer om jag uttrycker mig så...
    Mina högst personliga åsikter utifrån min egen träning...

    SvaraRadera
  5. Nja, nu var det inte riktigt så jag menade och tänkte.
    Jag menade vad det är egentligen som styr att det är hyfsat lätt att återgå till läget man var innan ett långvarigt uppehåll, jämfört med om man inte varit på nivåerna innan. Skit i just 290w, det kan lika gärna va för den mindre tränade att man skall återgå till 190w och det är förbaskat svårt/omöjligt att komma till 260w. Eller för eliten som skall återgå till 450w men kommer inte upp till 480w
    Jo det blir svårare och svårare ju mer effekt man skall prestera givetvis, det finns ju ett tak som inte går att passera. Men just fenomenet att det är hyfsat lätt att återgå till där man en gång varit men skitsvårt att öka, DET är min undran

    SvaraRadera
  6. Aha! Det tror jag är nått jag hört nån gång, muskelminne!!!
    Alltså, dina muskler har det där inne nånstans, så när du återtar träningen så finns just muskelminnet som gör att du förhållandevis snabbt kommer till din tidigare nivå.
    Citat"När du ska böja biceps till att göra en bicepscurl så skickar hjärnan signaler till biceps att den ska dra ihop sig och göra en flexion(böjer) i armbågsleden, så genom att köra en övning flera gånger lär sig hjärnan att koppla i rätt muskler och göra det så effektivt som möjligt. Så har du ett uppehåll kan du komma igång lite snabbare än en person som börjar helt från scratch. Just eftersom att du redan har byggt vägarna från hjärnan till muskeln och inte behöver lära om helt från början"Slut citat!!!
    Nått sånt!

    SvaraRadera
  7. Kanske en del i det hela, MEN jag tror inte sanningen är där likafullt. För om det vore så då var det enbart styrka som saknades för att bli snabbare. Måste va nått i kroppen som begränsar typ liknande "muskelminnet" fast i celler och mitokondrier osv osv
    För att tro att man är i sitt prestationsmässiga "tak" är nog fel tänkt

    SvaraRadera