fredag 30 november 2012

Räcker och blir över

Vet inte varför bilden blev rutig, men det blev den...

Investerade i en ny traktor igår, snart kan jag öppna lantbruk så många Volvo som står på uppfarten. Eller ny och ny, inte direkt, men det var som det själva inlägget handlar om.
Visst är det skönt och trevligt på alla sätt utom ett att ha en nästan ny bil, tillförlitlig och alla möjliga finesser men värdetappet, detta slöseri med kapital. Har man råd så absolut, man lever bara en gång. Men rimligt njaä.
Denna röda skönhet är en S60 från 2001 med två ägare, båda i Piteå. Nya sommardäck på alufälg, nya vinterdäck NordFrost på alufälg (bilden), AC, farthållare, Drag, Motorvärmare, hel och ren och välskött.
Kostnad, en piss i Missisippi jämfört med våra andra två bilar.

Körde den till jobbet imorse och den går som en dröm, visst är den ju lite till åren, med lite patina i förm av nån liten repa här och där, men i det stora hela otroligt fint skick. Så det här räcker absolut.
Vad ska vi då med en till bil? Inte ett skit, men i dagarna tar äldste sonen körkort (tror han) och då är det nog lämpligt med en sådan här bil så jag och Eva slipper gå till jobbet och/eller ta sparken till ICA. Sen att den är lite till åren så att en till liten repa här eller där uppstår gör inget, jag slipper hänga upp han i genitalierna för att en snödriva korsats hans väg om han skulle kört de "nyare" bilarna. Samtidigt så har denna alla säkerhetsfunktionerna som bör finnas, airbag antispinn och sånt. För det är ju faktiskt inte lämpligt att de sämsta bilförarna (18 åringar) ska köra med de sämsta bilarna också (läs skrotig gammal rostig Skoda).

Overkill att ha tre bilar, jovisst, men värdetappet om vi säljer denna är nog rätt obefintligt. Det enda som var negativt var att det är en 2.4T med 200 kusar. Inbjuder till lek, men jag litar till fullo på avkomman...

2 kommentarer:

  1. Kärran såg ju urfin ut! Räknas den som Jockes bil nu då? Han måste ju vara supernöjd. (Vill du ha en icke-rutig bild kan jag maila över. Jag gjorde en print screen)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag fördrivit min Jourtid på jobbet med att tvätta, damsuga och polera. Visst finns det skavanker, men den är ju ändå från 2001. Men i stora hela helt ok och perfekt som bruksbil för en ovan Joakim och övningskörning för Jonas.
      Ja Jockes och Jockes, mer åt Grabbarnas, men J1 lär ju använda den mest...men jag är toknöjd med köpet

      Radera