tisdag 23 oktober 2012

Trams Bensvag

Nu är det då bekräftat som vi alla redan visste och nästan alla trodde, LA är en fuskare av högsta rang. Skulle vilja ge honom en riktig käftsmäll rakt på läppen, men hans fuskande är inte ens värt att höja pulsen ett pulsslag åt, men man blir förbannad likafullt. Nu är det väl inte honom ensam som skall hänga upp och ner i kulpåsen naken från en lämpligt svag gren högt uppe i ett träd insmord med honung så att fåglarna pickar ögonen ur de skyldiga strax innan dom trillar ner och bryter nacken, det finns många många fler och även många många fler som inte utpekats och fortfarande lever med skammen spökandes i sina egna huvuden. Att cykelsporten är så drabbad är garanterat inte ett ensamt problem i sportens värld, skulle man gräva djupare i dyngan i de flesta sporter, varpa eventuellt exkluderat så skulle man hitta så mycket mera än man gör i dagsläget, kanske till och med sporter som dopar sig mer än vad cyklingen har gjort, inte alls omöjligt kan jag tycka.
Som en samlad syn på det hela så kan vi nog enas om att dopingkontrollerna har en del att jobba på, hur i helsike kan man uppenbart vara dopad i hur många år som helst och ändå passerad "clean" genom otaliga kontroller, nått jäkla galet är det ju. Att släppa dopingen fri skallar nog en del, men jag är lika Sauk skeptisk på riktigt, hur skulle mänsklighetens vidareutveckling då te sig, evolutionen skulle få sig en snedvridning och vår tid till rasens undergång skulle eskalera i fart. Eller skulle man kastrera alla idrottsmän så fortplantning och dåligt muterade gener ej fick föras vidare? Ingen bra lösning är i sikte vad jag kan skåda i min kristallkula så jag proklamerar då att vi helt sonika lägger ner skiten, alltså sport vill säga, de flesta sporter bort med dom men några kan väl få va kvar i tv-tablån, typ varpa, curling, ölhävning och kast med liten dvärg kanske vore nått att ropa hejaramsor för i framtidens arenor. Ni får ursäkta raljeringen om nån tog illa vid sig men hur skall vi göra för att få till det här, eller ska vi bara låtsas som det regnar och låta allt detta vara omhöljt i ett mörker likt mysteriet vart alla pennor på jobbet tar vägen.

Att nu längta till Eurosports sändningar från de stora etapploppen känns inte lika lockande längre, men då kanske man får vara ute i solen under Juli månad istället för att bänka sig framför en helt meningslös kamp på de franska vägarna...nån som blev sugen på ett trainerpass stirrandes in i garageväggen med snoret hängandes efter allt som hänt senaste veckan? Inte jag i vart fall...tror jag skall leta fram golfklubborna och nöta lite på dessa istället, inte för att jag heller tror det är en dopingfri sport, men den är klart mer njutbar än mycket annat på det personliga planet

13 kommentarer:

  1. Håller med dig till mångt och mycket, men att inte längta till sommarens TDF och Giro på tv´n på grund av det som hänt och dessutom har ett gäng år på nacken känns fel. Cykel idag är ju förmodligen den mest testade sporten i världen i nuläget, vad jag däremot efterlyser är att när nu detta är uppe för diskussion är att man kanske vågar ifrågasätta andra idrotter som systematiskt dopar idrottare så att vi kanske får en ren idrott och kanske flera sponsorer lyfter sin hand från att sponsra så kanske folk inom dessa idrotter (och cykling) inser att vad folk vill ha är en ren idrott där man kan tro på det man ser. Och dagens unga cyklister i proffscirkusen vill garanterat inte ha ngt att göra med det som Armstark och pojkrna höll på med...

    SvaraRadera
  2. Finns ju en hel del annan verksamhet i världen som är lite mer allvarlig än doping inom cykelsporten.
    - Självklart är LA en fuskare, men viss inkonsekvens i dömandet av honom är det väl ändå? Varför får Bjarne Riis, Pantani och Ullrich ex behålla sina titlar?
    Är det bara LA som ska betala tillbaka prispengarna och förlora titlarna?
    - Även om han nu bevisats vara en simpel fuskare (i likhet med de flesta framgångsrika cyklister från sin epok) så har han ju faktiskt gjort en del bra också, få individer inom cykelsporten har ju inspirerat så många att börja cykla och motionera, vilket verkligen är ngt som faktiskt behövs i dagens "stillasittande" samhälle, dessutom har han ju faktiskt bidragit en hel del till forskning och välgörenhet inom cancerområdet.
    Avseende proffscyklingen så tyder alla objektiva data (watt filer från TDF cyklister, VAM och tider uppför bergen) på att dopingen inte alls är lika utbredd nu som på den tiden det begav sig. Ser fram emot att följa nästa cykelsäsong med samma intresse som jag brukar. Kommer att vara bänkad framför TVn både vid vårklassiker och etapplopp.
    /FR

    SvaraRadera
  3. Lance kan inte erkänna dopning, till skillnad från alla andra cyklisterna, för till skillnad mot de andra så riskerar han fängelsestraff för mened.
    "Lance told a court in Dallas under oath in 2005 he had never taken banned drugs."

    Detta medför att om han nu skulle gå ut med att han har dopat sig, så åker han in i fängelse för Mened i 1-10 år.

    Han riskerar således mer än de andra som har dopat sig, vars enda risk är att de tappar sitt rykte.

    SvaraRadera
  4. Alltså!
    Jag orkar inte ens bry mig om skitstöveln eller hans gelikar!
    De ska INTE få sabba min sport, aldrig, aldrig!!!
    Jag satsar min energi på min träning, mina ambitioner, mina cykelevents nästa sommar och mina stunder framför tv:n nästa säsong... Helt enkelt! Vägra slösa energi på eländet!!!

    SvaraRadera
  5. Swyzak: Tyvärr så funkar jag inte så, har intresset svalnat så blir det hårigt att få upp det igen. Jag har varit som klistrad framför Touren förr om åren, men att kika nu då man anar ugglor bakom mossen på var och varannan cyklist är inte kul, vad är det jag då tittar på, är det prestationer njaä, kampen njaä, cyklar i alla dess former, jovisst, men då kan jag lika gärna googla och kika på bilder och tester...

    Fredrik: Absolut, det finns värre saker, och mycket värre saker i världen. Jag håller med, varför får dom behålla sina titlar, bort med avskrädena för gott, KRÄV att alla prissummor skall betalas tillbaka, men dom skall inte betalas tillbaka till sponsorer eller arrangörer osv, alla pengar skall oavkortat gå till WADA så fuskarna föder de som jagar fuskare. Du har givetvis rätt, allt ont har även nått gott med sig, klart som fan att fler börjat cykla pga LA och det gagnar världshälsan absolut, men ska han förmildras av det, inte en sekund, snackar man brotslighet är kanske inte själv dopingen så högt på straffskalan jämfört med annat, men den ekonomiska svindeln, den är rejäl och skall straffas, punkt.

    Kent: Ja det är väl så att han målat in sig i ett hörn, men det borde gå komma runt med lite löften hit och dit som så ofta görs i rättsväsendet i landet i väst, men egentligen till vilken nytta. Har dom ertappat 2:an till typ 10:an men inte ettan som vann med 25 minuter så är det nog ingen rök utan eld...

    Mazze: Du är lycklig du som kan fokusera på det du gillar jag är lite avundsjuk på detta, men likafullt så tycker jag det är lite enkelspårigt att bara stoppa huvudet i sanden. Om alla tänkte så kunde nog doparna härja mer fritt än i dagsläget. Nä ta ställning å rulla fram tjäran och fjädrarna och sen tar vi allmän stening på nått lämpligt torg..

    Självklart kommer jag cykla på och motionera i någorlunda regelbundenhet trotts dessa gangsters dopar sig, men att intressera sig för sporten i helhet fullt ut, den tiden är nog passe, lika som jag slutat titta på andra sporter som numera är helt ointressant. Tror jag joinar häggan och blir en fan av snooker, då blir man inte ens väckt av en exalterat kommentator då man sover i soffan på de tråkiga etappernas spurtupplopp...

    SvaraRadera
  6. Nu missförstod du mig, igen Stefan!
    Jag bryr mig visst! Stoppar fan inte huvet i sanden... Men jag vägrar slösa energi på dessa avskräden, det Stefan är en helt annan sak!!! Tjära och fjädrar, jag är med!

    SvaraRadera
  7. Bra Mats, upp till kamp, länsa fjädrarna från kudden så tar jag tjäran...

    Däremot så ser jag det som att jag personligen gärna lägger en del energi på detta bara vi får bukt, eller i vart fall ett steg på vägen till att lösa problemet. Vill hellre att cykelsporten (och all annan sport) blir så ren som möjligt än att lilla jag cyklar i min "ensamhet" i nån "kalleanka" serie. Jag skulle gladeligen kunna offra nån kroppsdel, alla cyklarna och eventuellt svärmor (ursäkta Gun-Britt, det var inte personligt, mer metaforiskt) om jag visste att det skulle lösa problemet, så jäkla irriterad är jag i dagsläget.

    SvaraRadera
  8. Mer pengar till wada, men hjälper det? Det verkar som skitstövlarna alltid hittar en läkare som också är kåt på pengar som är steget före... Men om delar av vinsterna/sponsring gick till wada såå kanske!!! Jag vill också ha en ren och ärlig cykelsport!!! Som jag tror vi har inom amatörcyklingen...

    SvaraRadera
  9. Jo så är det, pengarna styr och banditerna ligger steget före helt klart. Jag tror dock inte som dig att det är rent inom amatörcyklingen, inte en chans men jag kan inte bevisa det. Det jag vet med säkerhet är dock att antingen har du eller jag rätt...jag hoppas att det är du, men jag är 99% säker att du har fel tyvärr.
    Kommer att ta upp detta inom några dagar i ett inlägg, så får vi diskutera med högt i tak...

    SvaraRadera
  10. Mazze..... Amatörcyklingen är inte ren den heller. Vänta å se. Dopingavslöjanden kommer säkerligen att komma nära oss med... VET att svenskar dopat sig. Man kanske skulle fälla några, man verkar ju kunna det numer utan "bevis"...;-)

    SvaraRadera
  11. Är det såå djävla illa?!?!
    Hööru anonym om du vet nån, så sätt dit dom för faan... Bort med skiten, här sliter man arslet av sig dagligen med sin träning. Det går upp ibland, det går ned ibland. Sen menar ni att det finns skitstövlar som drar i sig sån skit å pissar på en?? Ja min ögonfärg är blååå såå jag är väl blåögd då...

    SvaraRadera
  12. Stefan, jag tror cykelsporten, (även på proffsnivå) är på god väg att rensas upp, den senaste tidens skandaler är väl ett tecken på det om inte annat. Helt ren kommer nog aldrig någon professionell sport där det finns pengar inblandade att bli, likväl som att det alltid kommer att förekomma olika typer av ekonomiskt fiffel, skattefusk o annan omoralisk aktivitet inom näringslivet.
    Jag tror däremot att inom vår lilla svenska amatör/veterancykling är det nog oerhört sällsynt med ngn doping även om det säkert finns ngn någon gång som dopat sig.
    Man kan inte jämföra med ex kroppsbyggning på "svennenivå", då det finns en helt annan kultur, och ålderspyramid på de som håller på med byggning jmf med veterancykling, de flesta som "bygger muskler" är ju 15-30 år medans veterancyklisterna är 30-75 år.
    Dopingpreparat är vanligare hos yngre än hos äldre, dessutom finns en hälsoaspekt hos äldre konditionsidrottare, då de flesta av oss helt enkelt har börjat träna/motionera för att må bra. Att dessa för vinna en liten plåtbit skulle börja dopa sig tror jag är ytterst osannolikt, dessutom kostar effektiv doping för konditionsidrott en hel del pengar och kräver mer kunskap, än att äta ryssfemmor eller dylik byggardoping. Det är ju bara att läsa WADA rapporten så får man ju se hur det går till, och det är ju inget som den enskilde 50 årige cykel gubben fixar att håla på med, för övrigt har jag mig veterligt under många års konditionsidrottande aldrig stött på ngn som erkänt/pratat om doping, jag tror knappt det förekommer, däremot har jag träffat väldigt många "kroppsbyggare" som använt olika former av otillåtna preparat, jag tror du kan känna dig ganska säker på både tävlingar och motionslopp i Sverige att 99% av de som kör ifrån dig är helt rena.
    /FR

    SvaraRadera
  13. Du har helt rätt Fredrik, nog är det sällsyntare inom amatörcykling än inom kroppsbyggandet, men det finns precis som du skriver att det finns skattefusk och dom som bryter mot trafikregler. Dom är säkert försvinnande litet antal i cyklingens amatörgäng, men dom finns någonstans.

    Sen så cyklar vi just som du beskriver för välbefinnandet, och kroppsligt så mår man bra av att röra på sig, men psykiskt och mentalt så tär det på en att veta att doping är så utbrett som det är och det är ju också ett välbefinnande i sig att vara själsligt i balans.

    SvaraRadera