lördag 27 oktober 2012

Pirahã folket

Har förut alltid plitat in alla pass och vad jag gjort och en pulsfil i sportstrack (och Polar dagboken) som en träningsdagbok. Vet inte riktigt vad jag har åstadkommit med detta förutom att ibland försökt läsa bakåt i tiden och försöka förstå varför resultatet från år till år kan variera upp och ner. Har dock inte fått fram nån röd tråd i vad jag gjort eller inte gjort som resulterat i skillnaderna. Så jag har mer och mer bara fyllt i för sakens skull och att "så har jag ju alltid gjort". Lite uppföljning på antalet mil och antalet timmar har varit en del i statistiken. Men nu på senaste tiden, så har jag missat vart och vartannat pass och jag gråter inte precis över den spillda mjölken.
Funderar på att lägga ner hela detta systematiska beteende och mer bara köra på då det faller på så att säga. Pulsklockan och effekten kommer jag garanterat att använda som förut men bara som verktyg under pågående pass. Att analysera efteråt är så mycket överkurs i min värld så det är bara onödig tidsåtgång att tramsa med detta mer eller mindre strukturerade sysselsättning efter avklarat pass. Så skönt att bara dra av sig träningskläderna och ta en dusch och sen är det klart för den dagen.
Nästa steg är väl att skippa pulsklockan helt, vilket jag även redan börjat göra emellanåt, men mer då jag glömt montera pulsbandet rund kroppen, som händer ibland. Har detta skett för om åren har jag maniskt plockat av mig kläderna och satt på pulsbandet, senaste tiden har jag bara ryckt på axlarna och flinat tyst för mig själv och låtit det va...var sak har sin tid och just nu är det så här, ingen ide att "kämpa emot" helt enkelt. Ttiden ändras och vi med den!
Så ni som eventuellt kommer att undra över antal mil eller timmars träning, ni behöver inte fråga, jag vet inte...likt Pirahã folket så kommer det inte finnas räknetal i mitt totala träningsvokabulär, utan mer lite så där på ett ungefär, "lite", "lite mer", "mycket" och "ännu mer", att få veta nördiga siffror över det just avverkade passet går dock bra ännu, fram till jag avstår pulsbandet (eller glömmer det igen)...jag är lite lättat över känslan just nu

2 kommentarer:

  1. Helt rätt Stefan!
    Man ska alltid följa den där rätta känslan i maggropen... Blir sällan fel då :-)
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Tummen upp.
    Pulsklocka osv är bra när man inte har koll på hur olika belastningar känns i kroppen. men allt eftersom man lär känna sin kropp minskar behovet för extern mätning.
    Jag tror att om du far ut och springer och skulle gissa din puls så har du nog rätt bra koll.

    SvaraRadera