söndag 28 oktober 2012

Kålsupare är vi allihopa

Röstningen på min moralfråga "skulle ni ta ett läkemedel eller liknande och det skulle höja er prestation rejält och det inte fanns på dopinglistan", är avslutad. Denna redovisning kommer lägligt i dagens dopingtider. Resultatet är baserat på endast 25st svar så det är långt från vetenskapligt, men det är ändå rätt slående att ca 65% valde alternativet, "självklart, det är ju inte dopingklassat".
Jag ska inte hugga av er vid fotknölarna som svarade så, det var även anonymt svarande så ni vet endast själva hur ni svarade. Men lite eftertanke på detta kan man nog ha, speciellt då man tänker på hur saker och ting ändras med tiden. Ämnen som inte var dopingklassade förr i tiden är det faktiskt nu då man ser verkan av dessa, så om man tog dessa ämnen förut som är förbjudna nu, kan man säga att har dopat sig då? Väldigt många ämnen som är tung dopning nu var det inte förr om åren.
Personligen så svarade jag "aldrig att jag skulle ta ett läkemedel som höjer prestationen fastän det inte är på listan"
MEN vart går gränsen, om man vänder och vrider lite på det ta det banala exemplet att man vaknar med ont i huvudet och kastar i sig 2 panodil zapp, huvudvärken försvinner och man kan prestera mycket mer än om man skulle tävla med huvudvärk, då har jag ju faktiskt tagit ett ej dopingklassat läkemedel som höjer prestationen. Vissa utav er har säkert tryckt i sig ett par koffeintabletter innan race, då hamnar vi ju lite i bryderier, koffein i mängder har varit dopingklassat men är det inte längre, då blir det lite tvärtom känsla i maggropen med detta ämne. Eller kanske en Liquid med koffein...har jag själv använt helt lagligt, dock så får jag ont i magen av koffeinet så det blir knappast nån prestationshöjning för egen del. (det är en av anledningarna därför jag inte dricker kaffe heller utifall någon undrar)
Det är inte lätt att ha en vettig moralisk inställning på detta på det personliga planet om man grottar ner sig i lite djupare funderingar och abrovinker i ämnet.
Att däremot ingen svarade "jag skulle fundera på det om andra gjorde det" det förvånade också, lite glädjande förstås, för det var ju den stående förklaringen i den nyss redovisade "armstrong" tidsåldern, alla gjorde det mer eller mindre för att alla andra gjorde det. Men det var inte många som svarade på "aldrig"" alternativet heller.
Nu skall vi inte gräva ner oss nått mer i utvärdering på detta utan konstatera enbart att dopning är fel och fusk och inte rätt varken moraliskt eller på nått annat sätt.
Sen finns det många olika sorters fusk också och att sortera in det in nån slags fallande skala med olika straff är en omöjlig uppgift. På nått sätt så ligger det i allas natur att tänja på gränser lite om man kan, för nog är det en del utav er som garanterat försökt trampa er ur greppet på Micke eller Måns vid starten på rekordmilen, för att tjäna en sekund, fusk?? Bedöm själva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar