söndag 7 oktober 2012

Det var droppen


Blöta trötta bär i skogen
Skön helg i stugan med familjen och lugnet i regnet. Helt avslappnande och stillsamt blandat med lite god mat och glada skratt. Inte mycket måsten då man är utom mobiltäckning och all västerländsk modernitet. Samlade lite granris och gjorde lite vinterbestyr emellanåt. Då man är där det inte finns el och teknik som påminner en om vad klockan är så blir man trött redan vid 19.00 tiden. Sömnen var god på alla och vi sov som stockar vid en sprakande brasa och smattrande regn mot plåttak.

Här finns det bär
Några teknik prylar kommer man dock inte undan så kameran fick tala lite under helgen, det var min lilla kompaktkamera Panasonic DMC-FT4 som fick bekänna färg och det tycker jag den lyckades rätt bra med. Suktar lite efter en långzoomare då ryktet om Nikons D400 systemkamera verkar dröja. Panasonic DMC-FZ200 verkar helt suverän som lite mellankamera på resor och dylikt då den stora systemaren inte kan följa med...men jag ska fundera ett tag till innan jag slår till.

Efter lite trixande och provkort för att få till det så gick det...

Det blommar fortfarande!
Träningen för dagen vart en stund på trainern till reprisen på Paris-Tours på känd sportkanal. Jag brukar inte skriva effekten i mina inlägg för att man sällan kan jämföra mellan varandra så länge man inte har samma system (och då räknar jag inte de ostabila trainerwatten) men idag blir ett undantag då jag gjorde ett test för att se tillförlitligheten på trainern jämfört med PowerTap navet (som jag litar på). Körde 6st 10 minuters intervaller, alla på 260w inställt, inte så där jättejobbigt, men lagomt för att samtidigt kunna hålla koll på Tv:n. Har gjort dessa jämförelser tidigare och blev inte alls förvånad över resultatet jag fick fram denna gången heller.. Vid uppvärmingen och sedvanlig kalibrering så stämde både effekterna exakt på 100W, sen blev resultatet följande

1:a - Trainer: 260w, PowerTap: 236w
2:a - Trainer: 260w, PowerTap: 234w
3:a - Trainer: 260w, PowerTap: 212w
4:a - Trainer: 260w, PowerTap: 223w
5:a - Trainer: 260w, PowerTap: 225w
6:a - Trainer: 260w, PowerTap: 214w

Som synes så visar de lång ifrån samma, och inte heller håller trainern en jämn effekt mellan gångerna heller. Men jag blev så där lagom trött ändå.

7 kommentarer:

  1. Skönt för er med en avkopplande helg i stugan..fri från alla måsten..så mysigt:)

    SvaraRadera
  2. Ahh! Nu förstår jag varför du har fel watt på trainern!!!
    Så här är det, tyvärr!!!
    Om du väljer att köra med catalyst, time/power (eller vad det heter när man väljer watt som mätenhet) och slår in en given watt exempelvis 260watt(ditt exempel)!!!
    Så äre tyvärr så här att om du på din 6:e bara orkar driva 214 watt så visar Catalyst fortfarande inställda 260?!?! Så är det tyvärr! Men om du skulle orkat driva säg 275watt så skulle du se att watt grafen plötsligt börjar leva!!! Dvs den reagerar inte så länge du kör lägre effekt än den som är inställd men kör du högre effekt så är den med!!!
    Av den anledningen kör jag ALDRIG med effekt som mått i Catalyst utan väljer Catalyst, watt / time! Tror det heter så kan kolla i em när jag kommit hem!

    SvaraRadera
  3. Tror det är slope / time jag väljer på mina körningar!

    SvaraRadera
  4. Mor: Jo det var grymt skönt

    Mats: Det är ju omöjligt att driva på mer än de inställda 260w, cyklar jag fortare (högre kadens) så sänker ju trainern motståndet, och cyklar jag saktare (lägre kadens) så höjer ju trainern motståndet så summan av kardemumman blir som de inställda 260w. Jag har ju en Fortius som du vet
    Sen har det faktiskt ingen betydelse för jag kör precis som du mest på Slope/Time (eller vad det heter) och det är lika fel där. Öser jag iväg en mil i full fart där så hårt jag kan, så tycker trainern tex att jag kört i 330w, medans PT (powerTap) som jag har som "facit" visar bara tex 280W (eller nått annat, den är inte konsekvent), och kör jag en gång till på samma pass så kan skillnaden vara ännu mer (ja den kan vara mindre också).
    Som igår då jag varvade ner och gick ner på 100w (som stämde exakt mellan trainer och PT under uppvärmningen) så visade PT bara 55W helt plötsligt.
    Därav att jag litar noll på trainerns watt och går bara på PT watten

    Riström har också fått samma uppenbarelse med att det skiljer nått så rejält mellan trainern och PT så jag är inte ensam om detta, speciellt inte då man har ett facit som PT

    SvaraRadera
  5. Så gör inte min flow med upgrade så våra trainers uppför sig väldigt olika!
    Du har ju motor i din trainer det har inte jag... Synd om det är så illa med en trainer som är några tusen dyrare än min gamla bettan...!!

    SvaraRadera
  6. Jag tror vi får lägga utredningen på is tills du har en riktigt effektmätare att jämföra med under dina pass. För just nu har du egentligen ingen aning, mest spekulationer. Jag skulle också tro att allt var frid och fröjd med min trainer om jag inte hade haft PT som "facit".
    Dock så visar trainern rätt emellanåt, så den visar inte alltid fel, ju kortare pass desto mer rätt visar den oftast, ju längre pass ju mer blir felet eftersom passet fortlöper.
    Det enda vi kan konstatera är att du garanterat drar mer watt än mig, betydligt mer, men det utläser vi enklast på 30km tiderna som du är betydligt snabbare på. HUR mycket mer är dock osagt tills du och jag köper varsin STAGEOne effekt vev :-)

    SvaraRadera
  7. Haha! Ser ut som du photoshopat in blomman längst ner :)

    SvaraRadera