onsdag 24 oktober 2012

Boost

Försöker få upp lite motivation, tänkte att börja delge lite effektsiffror lite nu och då, men jag insåg att då jag jämför med Norrbottens mest ihärdige cyklisttok så var siffrorna inte mycket att hänga i julgranen. Men med risk för att bli klassad som nybörjare med träben så kommer här gårdagens siffror.

- Uppvärmning 10 minuter med en 40sekunders påslag för att stressa upp pulsen till 86%
- En st 10km all in intervall, kopplade bort displayen med effekt och körde bara allt vad jag orkade från första metern. Snittpuls precis som ett tempolopp på ca 89-90% och en effekt av 291w och tiden 13.58.
- Nedvärmning 10 minuter

Klart och betalt, inga utsvävningar, bara rakt på målet.

Noterat jämfört med ute mil så ger 291w inga 13.58 i tid, möjligtvis 14.40 eller nått. Observera att effekten härmed alltid anges i PowerTap effekt, förkortas PT

8 kommentarer:

  1. Norrbottens...??? Ahhh du menar Tom Pietelä, men är inte han i Västerbotten??? ;-)
    Seriöst, det där låter som riktigt bra tränat! Kör på! Fortsätt så, du ska se att det rooliga kommer tillbaka... :-)

    SvaraRadera
  2. Måste nog också ta mig i kragen o påbörja träningen. Har inte ens kört ett enda MTB pass i höst. Jag tycker nog att nästan 300W inomhus av dig den här tiden på säsongen är riktigt bra. Du ska väl slå min tid uppför Randa till våren?
    /Norrbottens minst ihärdiga cyklist..
    FR

    SvaraRadera
  3. Mats: Du vet nog vem jag menar :-) Med så korta pass som jag gör blir man inget bättre, möjligtvis håller man sig på samma nivå som just nu
    Fredrik: Jo det kändes bra ändå, men det är låååångt kvar till några Mazze watt eller för den delen Wieselblads 370w, det är ju helt ouppnåeligt, men 300w på en mil å trainern är målet innan jul...Självklart skall tiden slås på Randa, men jag hör en fågel viska att det är Anders som slår den

    SvaraRadera
  4. 300W vore en dröm.
    Om jag ökar med 10%/år så tar det 5 år innan jag är där...

    Även om min effekt är långt efter din så är det roligt att cykla. Även om jag är 10 min efter klungen i krafttrampen. Även om jag blir ordentligt frånåkt på Rekordmilen, så är det roligt att cykla.
    Nästa år kanske jag inte är så långt efter klungen, eller så är jag längre efter hur som helst är det roligt att cykla.

    OM inte annat bara för att jag kan.

    SvaraRadera
  5. Skulle tro att du behöver snitta ca 350W uppför Randa för att slå min tid, det gör du till våren med lite träning.
    Jo, Anders har nog mer träning förra veckan än vad jag har sedan i augusti, han har börjat riktigt bra hittils
    /FR

    SvaraRadera
  6. Kent: Om alla vore som du så skulle vi ha många fler som cyklade, cykla för att det enbart är kul det är ju egentligen det som det handlar om. Du är en förebild för mig (helt ärligt)

    Fredrik: Till mallis så skall jag ha en effektmätare, så vi slipper gissa vad jag snittar, men jag tippar att 350w är rimligt för den stigningen, (jag är ju bara typ 7 sekunder efter i tid), dock så går det inte jämföra ute watt mot trainer innewatt av nån anledning, jag har alltid mindre inomhus. Du är så lätt tränad, så du är ikapp på en halv vecka

    SvaraRadera
  7. Det här med ute/inne watt kan man diskutera hur mkt som helst, det kanske är individuellt men jag har alltid 5-10% lägre watt inomhus trots lika hög puls och låg temperatur i rummet, kan bero på att trampekonomi/tekniken blir lite annorlunda då belastningen blir jämnare än utomhus.
    - I våras lyckades jag ju inte ens slå min egen tid från 2010.
    /FR

    SvaraRadera
  8. Jag har alltid mindre inne också av någon anledning. Jasså jag trodde du slog din tid i år på Randa, så jag är inte 7 sekunder efter då, hur långt är det till bästa tid?

    SvaraRadera