söndag 19 augusti 2012

PT-loppet

Stor uppslutning motionärer på detta för året sista linjemotionslopp, synd bara att vädret inte riktigt var med oss som tidigare i veckan, men nu var det mer normalt sen-augusti väder.
Efter lite hårdkörning av hemma grabbarna med lungvolym som en 125 liters sopsäck så sprack fältet av eftersom, var själv lite trött i början, men jag tror det är med stigande ålder så blir man mer trögstartad och kroppen har inte riktigt kommit igång, sen var ju starten klockan 10 tidig förmiddag (för mig) så jag hade ju just vaknat. Vid utkanten av Blåsmark så var de flesta avhängda och vi var bedömt 9st kvar, backarna i minnet från Norrländska mästerskapet för typ 5 år sedan var inte så stora som jag mins dom, beror det på landhöjningen eller?
Fick själv en omedveten lucka till klungan i Svensbyn, men då det dels var ganska långt kvar och dels att jag inte hade en aning vart bansträckningen gick så väntade jag mer eller mindre in fältet så det blev återsamlat efter ett par kilometer, är ju lite pinsamt att svänga i fel korsning. Lite tråkigt att det inte var någon förbil, hade man vetat det så har man kanske pluggat in banans sträckning lite mer, nu hade jag ingen aning för det mesta.
Inte så blodigt hård körning i klungan emellanåt, mest ryckigt. Fick en planerad lucka vid gamla E4:an i närheten av breviksberget men klungan blev väl nervös och jagade ikapp efter några kilometer, synd att vädret var motvind, blir så besvärligt att bryta den själv.
Tanken med dagen var att bli trött så jag la in ett par attacker på sista 15km, mest för att i förhoppning trötta ut alla utom någon rödtröjad som skulle spara lite krafter till spurt, vilket också lyckades med då Per hade laddat sen Svensbyn för detta och det gick ju som ett lavemang, snabbt och utan problem...
Fick fin ledsagning då jag låg i spets inom sista 5km från mål då jag hade noll koll vart vi skulle, HÖGER och sen direkt VÄNSTER hörde jag av någon orienteringskunnig bakom mig, hade denna inte ropat hade jag passerat korsningarna i 50, det hade nog sett lustigt ut.
Slog av på sista kilometern å lät de andra gör upp om att bryta linjen först, ville inte riskera någon dumhet i spurten inför stundande utmaningar 29:e september, så det fick va för denna gång också. 78% i snittpuls blev dagens resultat, för lågt med facit i hand, men man har ju ingen aning medans man cyklar, får ta i mer nästa gång, men det blir inte iår

Så var årets linjeloppsutmaningar för året slut, futtiga 3st blev det och jag har ingen aning om någon placering på någon av dom, nu är det två tempolopp kvar på programmet och förhoppningsvis nått gemensamt träningspass också innan löven trillar av

Edit: Jag höll inte vad jag lovade på MAX efter loppet idag, jag drog likafullt ett 30 minuters löppass då jag kom hem...högre puls än cyklingen

Linslus mitt i bild: Klicka här om ni törs...

8 kommentarer:

  1. Ehh! Själv tyckte jag det gick alldeles för fort idag :-) Phuhu!
    Vad fick du för totaldistans och tid?
    Min fart- och kadensmätare la av mitt i allt...

    SvaraRadera
  2. Nja inte gick det fort, vi hade väl bara mesiga 36,7 i snitt såg jag.
    Kasta den där fartmätaren i diket, jag kör bara på GPS infon. 1.49.30 å 67km prick (från PT huset) Men du var väl 30sek före då jag inte brydde mig om målgången alls.

    SvaraRadera
  3. Nja mitt eget fel såg jag när jag kommit hem, hade ju inte ställt in magneten på rätt avstånd för tusan :-(
    Jaa när jag kommit ikapp ställde jag om den till GPS!!!
    Mmm om du tyckte det var lätt så var definitivt inte jag i form idag... Hade det jobbigt heela tiden... Kämpade för att hålla hjul som siste man...

    Tack Stefan!

    SvaraRadera
  4. Lätt vet jag inte om det är rätt ordval, men nog kunde vi kört ett tag till, ett varv till eller så. Då träningen varit mot vättern så har uthålligheten ökat men maxfarten minskat (tyvärr ser man det på rekordmilarna)
    Jag vänta bara att du skulle stöta idag, men jag såg dig knappt, men dåliga dagar kan man lätt dra på sig utan att veta varför

    SvaraRadera
  5. Nått skumt vare, kände direkt efter start att det var riktigt tungt för mig... Kanhända det kommer en förkylning nu eller nått sånt... :-(

    SvaraRadera
  6. Nu tänkte jag skriva att du får väl träna lite mer, men jag insåg ju att det skulle kanske inte passa riktigt... :-)

    SvaraRadera
  7. Nja helt fel ute äru noog inte ändå! Mer träna rätt! Har ju kört oplanerad träning å det har blivit mest i komfortzonen sista veckorna förutom Svedjebacken men det var ju ehh tre veckor sen... Form är färskvara, speciellt för en gamling som jag ;-)
    Några jobbiga intervaller bara så är gubben fit for fight till tempo dm:et på lördag!!!

    SvaraRadera
  8. Har Evat visat dig bilden på FB, där du e mitt i centrum? Jag mailar över :)

    SvaraRadera