söndag 26 augusti 2012

Njutit av Lance prestationer men glad att han varit dopad likafullt

Tänkte inte skriva lika som alla andra i detta ämne om Lance men jag ska börja med att säga att jag njutit av varje tramptag som han och alla andra (dopade) cyklister i klungan gjort, det har varit en kamp som haft ett högt underhållningsvärde som jag ärligt faktiskt måste erkänna inte är lika spännande nu. Alla är betydligt jämnare i dagsläget, att det beror på att dom dopar sig lika eller inte dopar sig alls låter jag vara osagt, men det går inte lika fort i dagsläget i vart fall, det är underhållande också, men på ett helt annat sätt, inte lika dramatiskt även fast Robertos otroliga kommentators skils gör det mer spännande än vad det är.
MEN jag är otroligt mycket gladare att dom faktiskt åker tid för dopning till slut. För det som jag tyckt varit mest frustrerande är att man är så oherrans långt efter deras prestationer. Att jag själv kan bemästra säg 350w i 4 minuter eller kanske peaka 700w på 30sekunder är i min värld lite halvt ok ändå som glad motionär, att då läsa att L.A snittat 400w på 70km som avdankad cyklist låter ju som att den med rödluvan skulle vara sann den också, 400w på 70km, smaka på den ett tag och så betänker ni att mannen i fråga inte väger 80kg och absolut inte 90kg...visst finns det talanger som drar fina watt, men inte fanken är dom i närheten av några dopningswatt inte...kika in på SRM sidan och detaljstudera effekt från olika åkare så ser ni att de flesta inte är så groteska watt ändå i dagsläget jämfört med förr om åren, visst dom gör det dag efter dag men det är ju typ deras jobb...
Nä skönt att dom åker dit, man blir genast ett snäpp bättre själv på kuppen och det sporrar då mig att få upp min motivation ett snäpp eller två...

Att då många i organisationerna är korrupta är ju bara tragiskt att läsa, men dom är ju bara människor dom också, men räkningar att betala och så länge det är pengar inblandade så är det lätt med ett snedsteg i "rätt" riktning emellanåt.


6 kommentarer:

  1. Troligen har han ju som alla andra på den tiden vart dopad men ngra "bevis" har man ju inte presenterat, det känns mest som om ngn verkligen vill sätta dit killen. De "bevis" som presenterats:
    1. Cortison (1999 dvs 13 år sedan åkte han dit för cortison i dopingtest - friades pgav läkarintyg att han hade cortisonkräm utskrivet). Cortison är ej speciellt effektiv doping.
    2. EPO testet som var positivt enl en fransktidning har aldrig bekräftats.
    3. Oregelbundenheter i blodvärden vid comebacken, kan ev förklaras av höghöjdsträning, dessutom rent logiskt vore han ju helt dum i huvet om han skulle dopa sig i comebacken och riskera allt detta som nu drabbat honom.
    - Det som finns kvar är ju då vittnesmål från en massa lagkompisar och en del ovänner, men ska detta vara tillräckligt för att ta ifrån honom allt han tidigare vunnit?
    Låter tveksamt i min värld, men med all säkerhet var han ju dopad i början av 2000 talet men det var ju alla andra också, som han ändå slog. Man blir ju less på den hetsjakt som råder i media på cyklister. Ta tex A Schwarzenegger som byggt en enorm förmögenhet och politisk karriär på doping för att inte tala om alla miljonärer inom amerikansk fotboll, boxning, hockey mm.
    /FR

    SvaraRadera
  2. Absolut, cyklingen i allmänhet har för mycket fokus på dopning jämfört med andra sporter, procentuellt på alla sporter har nog inte cyklingen nått som sticker ut i dopade atleter. Men med tanke på att det knappt finns tester i NHL o liknande så blir det ju svårt att hitta nått.

    Ang punkt 3 så är det nog tyvärr så att han var helt dum i huvudet...även fastän jag har försökt intala mig själv att han ändå inte varit det, men jag har ändrat mig

    Jag och många fler vill nog ha en ren idrott, men det kommer vi aldrig att få tyvärr, släppa den fri är en tanke, men då ser jag problemet med befolkningens överlevnad på lång sikt. Finns nog dopning i alla sammanhang, allt från motionärer till elit och proffs.

    Just cyklingen som man för tillfället själv håller på med så jämför man sig gärna och då man då tittar på tider och siffror som dessa presterar så förstår man inte att det är möjligt. Jämför man sig istället på en sport där dopning inte har så där jättestor påverkan som tex golf, så finns faktiskt rimligheten om man tränade lite (mycket mer) att prestera ganska hyggligt som motionär, men i konditionssporter är man inte på samma planet som eliten, inte för att jag nu påstår att alla är dopade i konditionssporter men risken är betydligt större i tex löpning och cykel än i bågskytte och curling

    SvaraRadera
  3. Jaa! Det är en svår nöt att knäcka! Var han dopad eller ej?
    Jag väljer att tro, märk väl, tro att han var ren till dess
    att de lägger fram konkreta bevis för att han faktiskt varit
    dopad... Men tvivlen hos mig är stora... Tyvärr!! :-(
    Det tragiska är att i stort sett alla de andra runt ikring honom
    som då skulle tagit över placeringarna också åkt dit!!!
    Så, vem är ren?
    Suck!
    Såå trött på att ständigt få höra, jaaa de är alla tokdopade ju!!!
    Va äre för en idrott ni håller på med?
    Såå trött!!!
    /Mats

    SvaraRadera
  4. Steroider, osv osv, finns ganska många ställen där det anses vara ok.

    Ett vanligt ställe där det dopas mycket men inte snackas mycket, är inom musiken. Betablockare är vanligt bland musiker. För har inte nerver att prestera framför åskådare så kan de ta betablockare. Vid en uttagning till en symfoniorkester, är det då ok att ta betablockare, för att få jobbet, eller är det dopning? Det gäller ju där som inom sport, pengar.
    Amerikanska piloter får pickmeup tabletter för att klara långa flygningar/uppdrag. Amfetamin till en som stridspilot?
    Prestationshöjande preparat inom skolväsendet är inte längre ovanligt.

    Vart drar vi gränsen för vad som är ok.

    Du kan ju ta massa steroider under tiden du är motionär för att kunna träna stenhårt och snabba på återhämtningen för att sedan vara ren under ett tag innan du ansöker om tävlingslicens, är du då dopad?
    Finns en intressant film om ämnet dopning på nätet: bigger, stonger, faster

    SvaraRadera
  5. Tackar Kent, påläst som vanligt i lite saker som berör runt om..Ingen lätt nöt att knäcka och stor som attan verkar nöten dessutom att vara, inser att det kommer inte gå att få någon rätsida på detta någonsin.
    Har mer och mer insett att man inte går säker för andras prestationer någonstans och det är av denna vetskap som mäta sig med andra för egen del blir mindre och mindre intressant, det som blommat upp på senare tid är att mäta sig med sig själv, stigningarna i mallis, en eller flera olika rundor på träning osv osv, där kan man fortfarande hitta en glädje att prestera, men mot andra nja där har nog tåget gått för egen del tyvärr

    SvaraRadera
  6. Mmm! Det är därför jag gillar att köra tempo, som jag ser det kör man i huvudsak mot sig själv där! Att det sen finns andra som gör likadant är bara en liite formsak ju :-)
    Men linjelopp, det är lite annat det... Där är det definitivt så att de andra spelar roll hur ditt resultat blir!

    SvaraRadera