torsdag 23 augusti 2012

Jävla helvetes skit Mark Zuckerberg, varför...

Jag vill inte ha en tidstjuv till, men nu verkar man vara nödd och tvungen till denna sekt. Nu är man helt bojkottad, inget kommer skrivas avseende cykling, inte ens på cykelsidorna. Vart är samhället på väg, information om allt möjligt finns på detta sociala media. Vad hände med stentavlorna, vad var felet med dom liksom. Men jag vill ju inte va med, det är ju så mycket dravel där som man säkert skulle läsa men jag anser mig inte ha tid eller ork att överbelasta det som finns kvar av plats i hjärnhalvorna. Vore ju underbart om nån vänligt själ kunde ge mig en hint om vad som händer, men det är ju värre än CIA och KGB och MI6 tillsammans, allt är hemligstämplat om man inte är med själv, inte ett skit får man veta. Alla man känner pratar som i gåtor och då man då frågar lite försynt så suckas det och hånas om vilken tidsrymd man är ifrån. Sen tror ändå alla att man vet fast man inte fått veta, grymt irriterande.
Jag är inte bakåtsträvare i teknik, anser mig ha hyfsad koll på de moderna och vill gärna ha det någorlunda senaste i elektronikväg, och anser mig vara ganska "up to date" med nya prylar, men jag vill verkligen inte ha en tidstjuv till, det är den främsta anledningen, ja jo det finns några till men dom håller jag för mig själv.


Men nu verkar måttet vara rågat och droppen har runnit över kanten så det är väl bara ta tjuren vid hornet och ansöka om tillstånd från överförmyndaren att få va med, men kan ju hoppas på avslag och skylla på det, eller så får man väl helt sonika göra internetharakiri då man märker att det börjar gå överstyr och man ikläder sig våtdräkten o kladdar med barnens fingerfärg på taknocken då man hänger knäveck i tv-antennen samtidigt som man ropar okvädningsord till grannens katt.

Finns det någon vänligt insatt som kan bekräfta att man bara kan gå med i vissa saker utan att måsta ansluta sig till allsköns blandning av personer som man inte vill beblanda sig med, allt från gamla skolfröknar till "jag mötte lassie" personer. Eller blir man lika utfryst om man selekterar bort 99,9% av alla anslutnings förfrågningar (eller vad det heter), dvs man är med men så lite som möjligt.
Det som slår mig medans jag skriver är ju, om man inte är med på ALLT, utan bara en lite utvald del, hur vet man då att man får veta det man "behöver" veta, jag vet ju inte om det jag inte vet finns så att säga och hur ska jag då få veta att jag inte vet att jag vet att det finns...åååå. det känns redan jobbigt och det har eskalerat som en lavin i klippiga bergen i mina hjärnvindlingar redan, jag är ju lite ordningsam och halvpedant utav mig och vill ha struktur på det jag gör, var sak på sin plats, men utan att egentligen veta så verkar detta den ostrukturerades näste.
Hjälp mig någon som vet...



16 kommentarer:

  1. Ha ha :) livet är jobbigt ibland! Håll dig till allt cykelrelaterat så är du i hamn. Mazze överlevde ju!

    SvaraRadera
  2. Hmmm, sanning med modifikation, hans cykel började knaka och ska byta tempohoj, jag känner livet börjar förfalla rejält bara på att tänka att ansluta sig...vill ha fler åsikter innan domedagen infaller

    SvaraRadera
  3. Hahaha!
    Meen Stefan, knakelibraket å tempohojen har väl ändå inget med FB att göra...
    Eller? Faan vem vet!
    Nää, du kan vara lugn, jag har bara cyklister på min lista, inga andra trots påstötningar från vissa jobbiga indvider både här å där ;-)
    Det som kommer upp i min FB är alltid cykelrelaterat... Nja man ser numera oavsett om man vill eller inte en del reklam... Vilket irriterar mig... Men har vant mig... Välkommen ska jag väl vara först med att säga!!!

    SvaraRadera
  4. Jag är inte övertygad ännu...är bara intresserad av att få veta vad som händer och sker i cykelvärlden i sin närhet. Absolut inte intresserad av vad nån annans mosters styvdotter åt till frukost, måste man ha nån överhuvutaget på listan, eller går det bara vara med i "sidorna" där infon skrivs?

    SvaraRadera
  5. Tror inte du behöver vara vän med någon, det skumma är
    att det kommer upp vänförfrågningar via cykelvänner som
    man över huvudtaget inte känner osv...
    FB föreslår vänner, ja den gör faktiskt det! :-)
    Men det är bara att inte acceptera så ser du bara de grupper du
    är med i så att säga... Så gör jag... :-)
    Funkar faktiskt!

    SvaraRadera
  6. Har flera bekanta som bara är in och läser, och inte postar något alls. Sedan om du ser att en person skriver allt möjligt dravvel, så kan du filtrera bort de flesta inlägg från den personen utan att berörd person får veta om det.

    SvaraRadera
  7. Väl inne på facebook, kan man på en "vän" under knappen vänner, under inställningar välja bland följande: http://socialasussi.files.wordpress.com/2011/09/pren-settings.jpg


    Sedan kan du göra så att bara dina "vänner" kan posta på din linje, och att bara dina vänner kan se vad andra skriver hos dig.

    Du kan även begränsa så att bara dina vänners vänner kan skicka vänförfrågningar.

    Så till viss del kan du styra hur mycket och från vem du får poster, däremot i tex pitea CK, eller andra grupper är det svårare att redigera bort vad någon skriver, men där vill man kanske läsa det mesta.

    SvaraRadera
  8. Jag har redan visat Stefan hur man väljer att inte se vad folk skriver, så de blir inga problem. Är ju enkelt ;-)

    SvaraRadera
  9. Jag har redan visat Stefan hur man väljer att inte se vad folk skriver, så de blir inga problem. Är ju enkelt ;-)

    SvaraRadera
  10. Tack Kent!
    Men kom på att jag bara ser de som skriver på cykelgrupperna i och med att jag inte har några andra i min FB så egentligen behövs ju inte det för min del... :-)
    Är definitivt inget proffs på fejan den saken är säker...

    SvaraRadera
  11. De du kan göra är att ta bort aviseringen som blir på nya inlägg, ifall du ej vill ha från alla grupper så fort nåt nytt blir. Skrivs ju nästan samma i alla cykelgrupper...

    SvaraRadera
  12. Welcome to the future.... or for us others, just any plain weekday ;)

    SvaraRadera
  13. Eller så lever jag i ovisshet och väntar på jordens undergång såsom Maya indianerna förutspådda skulle ha hänt redan...
    Jag samlar intryck innan the big leap, men jag är fortfarande i valet och kvalet om jag verkligen vill veta eller om det är mest "nice to know"

    SvaraRadera