onsdag 29 augusti 2012

Ålderns rätt, eller rätt åt dig

Testade Storkanis på tid med MTB, tyckte mig vara i bra klättringsform speciellt sen tiderna på mallis och min mindre kroppsvikt iår, öppnade kontrollerat och ökade, känslan och pulsen var perfekt, men det saknades en viktig detalj insåg jag efter halva sträckan, FARTEN. Jag var 2 minuter långsammare än min snabbaste tid som jag satte för 10kg och 4år sedan, verkar så att den stigande åldern har mer betydelse än minskande vikt, det borde inte vara så men vad ska det annars vara, jag tycker mig vara oherrans mycket bättre tränad i dagsläget än 2008.
Lite deprimerande är det allt, men det som inte går ihop med resonemanget är att jag springer mycket fortare nu än jag nånsin gjort i mitt liv och det måste ju ändå bero på nått, bättre tränad och mindre kroppsvikt att släpa på är min spontana gissning där.
Vad ska jag nu dra för slutsatser på detta huvudbryderi, den enda röda tråden jag kan se som även Måns redan varit inne på är att löpningen förstör cyklingsformen, hoppas det är så för jäsiken vad det då ska gå undan på cykeln då jag slutar kuta, det är bara en liten detalj, då löpningen är klar om en månad börjar skidåkningssatsningen. Fasiken man får aldrig va riktigt nöjd, straffet för att man tycker det är kul att träna varierat kommer som ett brev i flaskposten frankerat med en snigel

Å sånna här ska man tampas med om man är med i tex Nordiska Mästerskapen, nä fy fan, då har det gått långt, lägg ner skiten, låt oss bara få träna...läs här...

10 kommentarer:

  1. Känns detta bekant:
    Running is outstanding for developing aerobic endurance; This will help for long pulls on the bike.
    Where running falters in terms of cycling, is the amount of strength/power you need to generate to go FAST or climb big hills. Running, even at a very fast pace, doesn't require sustained quad power, and demands more from the aerobic capacity.

    Så minskad cykelträning, ökad löpträning= mindre tempofart och klättringsfart, men ökad uthållighet i högre fart. Verkar väl stämma rätt väl.

    SvaraRadera
  2. Satan så exakt det där var, du är en klippa Kent, du får härmed bli min coach...tar du jobbet?? Lönen är obefintlig dock, men finns andra förmåner ;->

    Ditt första uppdrag blir att ge mig info på exakt hur jag ska göra för att få upp tempofarten och klättringsfarten (jag börjar direkt då Lidingöloppet är över). Men för att inte ge dom andra läsarna fördelar av din coachning så tar vi det på mailen.... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du pratar med Petter, om träningsupplägg. Titta bara på hans resultat, som en raket.

      Radera
    2. Bara för att man är snabb så säger inget att man kan träning eller för den delen lära ut...nu har jag ingen koll på Petter dock men vad jag har hört så skall vissa köra elit nästa år och nån sån satsning för mig är absolut inte aktuell, mer på hobbynivå som du och jag det är lämpligt dels för tidsåtgången och dels för att cykel är ju helt oviktigt egentligen...så har du några spontana kunskaper i ditt stora kunskapsförråt om få upp farten på tempo så är du välkommen att dela dom med en halvt otränad 43 åring

      Radera
  3. Meh! Steeefan! Inte kör du väl mee mörka kort?
    ;-)

    SvaraRadera
  4. Nä Mats det har jag absolut inte gjort hittills, men ska man bli en riktigt cyklist så måste man ju uppfylla vissa krav...
    bla. köra 30km på snabbare tid än 45minuter, raka benen, ha minst en uppsättning tubhjul och mörka sin träning...kommer aldrig någonsin att lyckas bli en cyklist, men jag får väl försöka börja någonstans ;-)

    SvaraRadera
  5. Äsch! Då blire aldrig nån riktig cyklist av mig, tubhjul!!?? Suck!
    :-)

    SvaraRadera
  6. Förresten, dopad??? Veterancyklist? Ehhh? Vaffö dådå??!!
    Jaa de där danskarna, för mycket ölll eller?

    SvaraRadera
  7. Tubhjul är den ENDA jag lyckats uppfylla, den enkla...
    Mörka träningen tror jag du får svårt med också, bloggen din är rätt detaljerad..

    Dopad, ja givet, hoppas du inte tror att det är den enda veteran som är det, sätter ena armen på att du/vi tävlat mot flera dopade på tex VSM tyvärr

    SvaraRadera
  8. Allvarligt! Ja jisses i så fall... :-(
    Å jag som till och med kontaktade riksidrottsförbundet ang
    min nässpray jag tar under sommaren för att hålla min
    allergi på avstånd så gott det går! :-/
    Hur tänker man, undrar jag?

    SvaraRadera