fredag 4 maj 2012

Dag 7 – Mallorca 2012 – Kast med liten cykeldator



Kustremsan på västra sidan stod på dagens program. Start vid 08.00 som vanligt, lite mulet från start så det var lite tristare än vanligt, man vänjer sig fort med perfekt väder, men det klarnade upp till en strålande dag återigen efter ca 30 minuter, varmt som attan i vissa sluttningar. Första dagen jag körde utan solskydd, har kört med 5-6 i faktor innan, så nu syns cykelbrännan distinkt.


Sträckningen mer exakt är från Palma Nova mot Antrax och sen hela kusten med en del byar som jag inte ska tråka ut er med namn för att sedan komma till Valdemossa. 2st fika idag, en kort stop för ”sportdryck” och ett stop för mat.


Betyg ett får fiket i Valdemossa sa dom som åt en omelett utan ägg men med potatis i sig, närsynt kock i köket kanske tog fel på ingrediens?! Jag personligen nöjde mig med en cola för dagen, mer var jag inte värd.
Dagens åkare var hela gänget, Anders, Fredrik, Fredrik, Johan och mig själv, ingen stod över dagens träning.

Anders har varit seg i benen idag, men då han tränar som en tok även i löpning då vi andra softar vid poolen kan nog ha en viss inverkan. Röding sprätte till ett par korta intervaller i slutet av vissa stigningar och tyckte sig se lårmusklerna svälla till Sir Chris Hoys storlek. 


Johan har ökat farten i stigningarna och blivit märkbart starkare dessa dagar samt att han dessutom fått självförtroende för sina egna gränser. Tror han hållt ”igen” omedvetet för att verkligen kunna klara sig hem och inte köra slut på sig själv, men nu har han märkt att det går finfint att klara sig med oss, Johan satte även nytt personligt i hastighet på cykel, 73 km/h - nice. Jag själv körde på lite i en del stigningar, men såg alltid till att ligga en bit under tröskel för att inte slita ut sig redan första veckan, provade lite Armstrong 120 kadens och det gick över förväntan bra i den stigningen, ser inte klokt ut men funkar. 
Riström körde ett par minutintervaller som en furie på grönbete och drog enligt honom själv ett par tusen watt i snitt under dessa, vi andra var mäkta imponerade av dessa groteska siffror. Sen att hans CycleOps dator ”råkade” ramla av mitt i skogen då han i slutet av rundan låg bakom oss alla för att han ”skulle ta lite kort” luktar lite mygel, personligen tror jag datorn hamnade så långt ut i skogen med ett väl avvägt kast med högra armen så Annichen Kringstad i sina bästa dar knappast skulle hitta den. Så nå effektredovisning från dagen blev inget av så vi kunde syna siffrorna i sömmarna. Så det blev cykelaffär idag för att investera i en Garmin 500, bra val Fredrik.
Röding fick även sina växlar justerade så det inte finns nått att skylla på i brantbacken a.k.a ”häxbacken” i morgon bitti

Sammanfattning:
Sträcka: 104km
Tid: 4.13h
Höjdmeter: 1609m




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar