fredag 11 maj 2012

Dag 14 – Mallorca 2012 – På randen av Randa


Kort och intensivt pass med rejält många höjdmeter på så kort sträcka. Jag och Fredrik tog bilen till Llucmajor och värmde upp till foten av Randa som är en stigning från den vanliga sidan på 4,4km med snitt på ca 5,6% där drog Fredrik iväg först med en hiskelig fart och jag ca 30 sek efteråt.

Fredrik minst 30sek före i fjärran
Fredrik ökade avståndet i början för att det sedan skulle stabiliseras, men mitt i backen tog lusten slut och syran överhand så då gav han upp på att sätta en rekord tid och då närmade jag mig snabbt och gick direkt om i backen. 
Grym utsikt från toppen
Flera kloster på toppen och på sidan av toppen
Stigningen var det senast två år sedan jag körde så jag kom inte riktigt ihåg avslutningen och därav sparade mig en aning, men helt i onödan, för backen flackar av i slutet och bli rätt human. En tid av 13.33 fick jag notera in och det är 2:a i klubbrekord, Fredrik har sin bästa sedan 2010 på 13.19. Kul backe och den är faktiskt just nu tvåa i min lista på kuliga stigningar.

Visst är den liten och svår att hitta, men med hög puls blir synfältet begränsat
För att plåga oss lite till så rullade vi neråt och försökte hitta den bakre nedfarten som Hasse pratat om, den skulle komma in på vanliga vägen någonstans i mitten men man har ju som inte tid att kika efter nått sådant då man ligger över syran på väg upp. Men den var inget svår att hitta alls, en jätteportal mitt i en serpa visade vägen, så stor så att en blind skulle kunna se den. Rulla ner hela vägen i jättesmå och coola serpor för att vända längst ner och börja dagens andra pulshöjare. 5,4km och ett snitt på 6,2% med en massa korta serpentinsvängar kan man sammanfatta den stigningen. Var ju ganska enkelt sätt rekord i denna backe då det är första inteckningen, men ett rekord är ett rekord…

Vid Katedralen
Trötta grabbar på shopping tar en paus
Resten av dagen var i Palmas och shoppingens tecken med familjen, kul att kika i affärer av alla de slag och käka en glass i värmen, faktisk min första sen jag kom hit. 

Gott gotteligott gott
Favorit i repris
Disneystore var yngstingens favorit, han har längtat ett helt år till den. Helt utpumpad av detta projekt 4 timmar senare så la vi oss vid poolen och pustade allihopa och till och med jag la mig i en solstol, faktiskt det också första gången sen vi anlände, tror faktiskt jag slumrade en sekund eller två, tänkte toppa det med att premiärbada imorgon då det är vilodag för mig. Anders skall ju plågas rejält i Alcudia och Riströms familjen flyttar ut i hus för att prova det konceptet sista veckan. Blir lite märkligt med att cykla ihop på ett vettigt sätt då huset är på andra sidan ön, men vi har ju bilarna och sen skall väl Mats plåga oss en del kanske, om han ids cykla med oss sölkoppar.

Spansk perfektion av världsklass, slår tyskarnas detaljkvalitet på fingrarna...
Rundade av dagen med att kuta 3,5km i maklig fart för att sen sukta efter dagens ranson av jordgubbar.

Sammanfattning:
Sträcka: 33km
Tid: 1.47h
Höjdmeter: 770m

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar