söndag 5 februari 2012

Bright light

Nu går det rejält mot ljusare tider och en helt annan fas i vinterträningen infaller. Den där gemytliga mörkerträningen då möjligheten att vara ute och njuta är mikroskopisk liten, är helt enkelt just nu över. Det blir inte lika lätt att sätta sig i garaget på trainern som en liten Gremlin i mörkret och knäppa på TV:n och kika på en rulle eller nån sportsändning, nu vill man vara ute istället och då får trainerträningen verkligen bli ett måste och är ingenting som sker naturlig. Nu blir det även lite mer påtagligt att man måste grensla nån cykel då och då för att sommarens bravader skall bli njutbara.
Ska fundera ett slag på detta medans fortfarande utevädret är för kallt för att sticka ut nosen och anstränga sig i.
Några intensiva veckor skidor hoppas jag nu på, men sen då mars börjar så är det inte långt till asfalten gör sig synlig, tror jag premiärcyklat på smala däck sista veckan i mars de senaste åren. Hoppas det blir så i år också.

4 kommentarer:

  1. Nja så länge det är februari månad så lär det vara kallt!!! Då sitter jag hellre på trainern i garaget å ser ut mot det vackra men kalla solljuset som kommer in från garagefönstret och drömmer mig bort till sommarens härliga tid...

    SvaraRadera
  2. På någe vis så har jag rannsakat mig själv och sett en trend, jag är i bättre form tidigt på säsongen än senare under sommaren. Förmodligen beror det antingen på att vinterträning är mumma för mig eller att sommarblommorna under cykelpassen i värmen gör så att jag njuter av vädret istället för att ta i hårt på träningspassen. Förmodligen är det en kombination...
    Jag har haft 6st trainer pass i år hittills, så man kan kanske inte kalla det att jag förtagit mig, och nu vill jag inte ens sitta där då vädret blir ljust, svår kombination det där...

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att du brukar vara vara i bästa slag månaden efter Mallis, det är väl allt plågande i bergen som ger resultat!
    /FR

    SvaraRadera
  4. Jo Fredrik, exakt den tiden menar jag, mallis gör nog sitt för mig, men jag har gjort bästa resultaten även under första delen av sommaren även de år utan mallis, så det är nog dags att tänka mer på träningen resten av sommaren också, men det är ju massa tävlingar som stör mitt tränande ;-)

    SvaraRadera