måndag 24 oktober 2011

Tvättäkta hälft

Träna så svetten lackar, jo det har jag inga problem med, i vart fall inte den där delen där svetten forsar från kroppens alla porer. Jag har två fläktar på maxfart ståendes bredvid trainern, jo jag satte dom på varsin sida, mentalt så gillar jag inte motvind...men två fläktar räcker inte då jag kör riktigt hårt, dvs inte än så länge, då måste jag glänta på garageporten så tempen sjunker till ca 8-10 grader i garaget annars flyter jag iväg ner i golvbrunnen.
Problemet med att transpirera ymnigt kommer bli en logistiskt utmaning på snabba turen runt sjön till sommaren, hur ska jag få med mig nog vätska, stället bakom cykelnsadeln gör att jag kan få med 4st totalt, varav två ska va på litern, kommer nog att pilla in en till i ena tröjbakfickan också, just in case.
Ytterligare problem med vätskeförlusten är att om jag i dagens kylslagna temp drar en löprunda eller så småningom ett pass på skidor, är att kläderna blir totalt genomsvettiga.

Om någon utav er läsare undrar varför jag har en sån hyfsat gigantiskt garderob med cykel/träningskläder beror på två saker.
1. Jag svettas ganska lätt då jag tränar.
2. Min fru gillar inte lukten av svettiga kläder (förståeligt)
Så mina kläder åker direkt in i tvättmaskinen efter VARJE träningspass och skall då enligt konstens alla regler, tvättas, hängas, vikas och sorteras och sen är dom redo för ytterligare duvningar. Problemet är att denna procedur kan ta ett par dagar eller mer och har man då inte försett sig med ett stort utbud så får man träna utan kläder efter ett litet tag och det vill jag nog bespara omgivningen med, speciellt då jag inte lyckats med devisen i titeln på en av Jonas Coltings ena bok.
Man har ju hört andra medcyklister som lyckas cykla hela sommarn utan att tvätta alls, antingen så cyklar dom väldigt sporadiskt och kort eller så svettas dom inget eller så luktar deras kläder inte hallon. Det sista har jag känt av emellanåt, det är väl de enda gångerna man frivilligt avstår att vara wheelsucker den dagen.

Uppskattar Evas tvättlusta enormt, jag kan inte säga att jag får vara chaufför några många gånger på tvättmaskinen, jag hoppas jag har andra kvaliteter som väger upp det hela istället. Men vad jag förstår så är det väl den äkta hälften i boendet som tvättandet är vigt åt, så verkar det då på denna tvättlapp...
Jo just det, jag sprang en runda idag i dimman, lugnt och fint i 10km blev resultatet, skönt att röra på sig.

1 kommentar:

  1. Gillar verkligen tvättrådet!!!
    Sen så undrar jag om du inte borde installera en timer som öppnar å stänger garageporten med lämplig intervall ;-)
    Men egentligen, svett innebär ju att man tappar energi och går ned i vikt såå... :-)
    Träning med andra ord...
    Mmm jag minns du sa att frun inte gillar svettlukt, hon är inte ensam :-)
    Jag sköljer av mina cykelkläder direkt efter passet men tvättar dem kanske 1-2 ggr i veckan...

    SvaraRadera