tisdag 18 oktober 2011

Same same but different

Nä det är inte den förbjuda slogan från ett känd lågpris byggvaruhus som jag modifierat, utan detta är originalet.
Hade lite träningstid över så jag sorterade alla tidningar som jag har i välordnade högar vid sängen, men nu börjar dom växa till sig lite väl, så det var dags att rensa lite. Hittade en gammal Runners World, ja egentligen den enda Runners World tidningen kanske jag ska rätta mig och påpeka, tror jag fick den då jag genomled Stockholm marathon 2004. Nåväl, i den så läste jag ledarspalten och som den inbitne löparen/chefsredaktören Nils Lodin var (och kanske är ännu) så har han genomfört ett antal marathonlopp. Två utav dessa har han som han skriver, i experimentsyfte  provat helt olika träningar inför dessa 42195 metrarna, samma träningstid i veckan lades ner så där skilde ingenting, MEN ena gången så sprang han endast långpass på 25km och den andra varianten var att endast köra 200m intervaller.Sluttiden på dessa lopp blev så när på exakt samma.
Vad innebär då detta, ja där tvistar de lärde, men att man blir bra på det man gör (ja mindre dålig i vart fall), så tränar man löpning så blir man bättre på att springa, låter väl ganska vettigt. Sen att långt och lugnt passar en person och intervaller en annan bättre det kan man nog också enas om. Men att det skulle passa SAMMA person lika bra, det var lite kul läsning. Kanske det är så att träningstid är träningstid och gör man det grenspecifikt så blir det ok hur man än gör?! Ja vem vet, det kan ju vara så att det som är sanning idag är rappakalja om ett par decennium.
Så att ta efter någon annan kan vara inspiration till sin träning, men tveksamt att det passar alls. Så kunskap om sin egen kropp och vad för slags träning man gjort och vad det blivit för resultat är nog det bästa facit man kan få, tyvärr så tar det oherrans många år att komma på lösningen, om man nu alls gör det. Men bara man har kul på vägen och man mår bra så kan det räcka långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar